Gratis skolespil med matematik, geografispil, hjernespil og quizzer. Gratis læringsspil til skolebørn - gå til forsiden
 
  Gå til mobilversionen
Del via Facebook, Twitter eller tip en ven
skoline.dk | frikvarter | løb

Maratonløb

Monsterstory - spil udviklet af kloge børn Den forbandede skole Zebraklassen har lavet dette spil

Selena Gomes Versus Søren Pind

 
Skydespil - børnene kan udvikle på dette spil Ping Pong spil Maratonløb en løbers guide    

Denne side handler om personlige oplevelser og erfaringer indenfor løb. Den bedste måde at give sit hoved et frikvarter.

 

Jeg har selv løbet maratonløb i Paris, London og Berlin, og kan bestemt anbefale alle tre.

 

Tider - og oplevelsen af de tre løb

 

2002 Paris maraton 03:30:11

Det første maraton er naturligvis noget helt specielt. Jeg havde året før klippet en artikel ud af avisen, som beskrev et træningsprogram til et maraton. Det fortalte jeg til en tidligere klassekammerat, som allerede havde løbet en del maratonløb. Den aften bestemte vi en dato, og seks måneder senere stod jeg klar til at løbe maraton i byernes by.

Før min maratontræning havde jeg en enkelt gang løbet 12 kilometer til et løb i Aalborg, og kunne knap gå flere dage efter. Denne gang mødte jeg op med en del kilometer i benene, som fortrinsvist var blevet løbet i Riisskov i Århus. ruten er 4,7 kilometer, så den blev gennemløbet nogle gange. Den længste tur løb jeg den fem gange samt en tur på cirka 10 kilometer på asfalt.
træningen var en vekselvirkning af korte hurtige ture og længere lidt langsommere ture.

På dagen løb jeg sammen med en erfaren løber, som var rigtig god til at sørge for, at jeg ikke kom til at løbe for hurtigt i starten - og kilometertiden på 5 minutter pr. kilometer var til at regne ud i hovedet selv under pres.

2005 London maraton 03:20:00

Da jeg løb mit andet maraton løb jeg alene og i Londen er der kun kilometer angivelser hver 5. kilometer - ellers foregår det i miles. Et maraton er cirka 26 miles, men at regne splittider ud mens jeg løb var udenfor min intelligens rækkevidde. De to faktorer tilsat lidt ungdommelig overmod gjorde, at jeg lagde for hårdt ud og for alvor fik muren at mærke allerede efter 28 kilometer. Husker stadig en rigtig ond stemme, som meget overbevisende fortalte at det var et fuldstændig håbløst projekt.

Jeg overlevede dog krisen og slog hele ti minutter af min PR. ren optur. Turen husker jeg specielt fordi jeg løb lige ved siden af en englænder som hed Dave, som nærmest vinkede sig igennem turen. Hans navn stod på trøjen, så tilskuerne heppede ofte på ham.

Min kammerat Rytter oplevede den modsatte effekt ved at have sit navn på trøjen, da han passerede en lille time efter mig:
Give up Rytter. You can't make it - it's to long.


2008 Berlin maraton 03:17:06


Har meldt mig ind i løbeklubben Aarhus1900 og er med dem til Berlin i to store busser. Fedt at følges med rigtige løbenørder - der bliver godt nok talt meget om løbesko, tider, træning, skader og træningsformer - fedt.

Undervejs har jeg lært lidt mere om løbestil, puls, interval og bakketræning. Jeg havde også en meget klar ide om hvilken tid jeg ville løbe på samt havde mødt en coach der sagde, at jeg skulle tænke på duften af kaffe undervejs. Utroligt hvad man kan opleve udover alle orkestrene og den gamle dame med ranglen, en million mennesker, en forfærdelig masse andre løbere og sine egne grænser. Og jo - jeg kunne tydeligt mærke duften af kaffe da det var rigtigt hårdt - en stor hjælp til at komme forbi krisen omkring 38 kilometer.

Satte mig for at løbe med et snit på 4:40 minutter pr. kilometer udregnet efter en halvmaratontid på 01:34:40, og det passede på sekundet - lidt skræmmende.

Pulszoner
Pulszoner Et af de bedste redskaber til at styre din træning er et pulsur. For at kunne arbejde med dine egne pulszoner, så skal du kende din hvilepuls og din max puls.

Hvilepuls og maxpuls
Hvilepulsen er nem nok at måle selv, når du ligger ned og slapper helt af. Men maxpulsen kræver en test hvor du bliver presset til det yderste. Denne test kan du ikke lave selv.

Dine egne pulszoner
Når du kender din min og max puls, så kan du udregne dine pulszoner herunder. Du bør variere din pulstræning, så du nogen gange træner med høj intensitet og andre gange med lav over længere tid.Når du kommer i bedre form, så vil du opleve, at du kan løbe den samme distance hurtigere med en lavere puls. God træning er karakteriseret ved, at du hurtigere går fra høj puls til normal puls.

Vores matematikspil, hjernespil, og geografiquizzer kræver, at du installerer en gratis flashplayer.

Get Adobe Flash player



Vægt og tider

En tommelfingerregel for tider og vægt siger, at taber du et kilo overflødig vægt, så kan du løbe 5 sekunder hurtigere pr. kilometer. Det vil sige:

42km*5 sekunder = 210 sekunder
Et kilo tabt giver altså 3 minutter og 30 sekunder hurtigere maraton.


Body Mass Index - BMI

Men naturligvis er der grænser for, hvor meget man skal tabe sig og hvordan man taber sig. Herunder kan du måle dit Body Mass Index, som er forholdet mellem vægt og højde. Dit BMI skal ligge imellem 25 og 20. Ligger den over er du overvægtig, og ligger den under er du for tynd. tallene gælder ikke for bodybuildere eller andre med en unormal kropsbygning.

Vores matematikspil, hjernespil, og geografiquizzer kræver, at du installerer en gratis flashplayer.

Get Adobe Flash player



Maratonhjælpen

Mange løber deres lange ture i samme tempo som de ønsker at løbe selve maratonnet på. Der er også mange eksperter, som anbefaler, at man løber de lange ture langsommere end på selve maratonnet. Maratonhjælpen udregner hvor hurtigt du vil løbe, hvis du kan holde farten på dine træningsture igennem et helt maraton.

Energispionen

Et sidste lille hjælpeprogram kan hjælpe dig med at udregne hvor stor en procent af din mads energi, som stammer fra fedt. Spionen tager højde for, at et gram fedt har meget mere energi end et gram kulhydrat - et forhold som nogen varedeklarationer snyder med.

Det anbefales, at du højst får 30% af din energi via fedt i din kost.

Anbefal spillet på Facebook
Monsterstory - spil udviklet af kloge børn Den forbandede skole Zebraklassen har lavet dette spil Skydespil - børnene kan udvikle på dette spil Ping Pong spil Maratonløb en løbers guide
           

 

Pædagogiske bagtanker

Løb er den nemmeste form for motion og alligevel er alligevel mange sjove vinkler på at løbe. Her er et lille indblik i nogle af mine tanker og erfaringer med at løbe.

 
 
  Tilbage til oversigten
faurskov.com | Ladefogedvej 266 | 8200 Århus Nord | mobil 40779464 | brian@faurskov.com | skoline.dk som startside |